En sådan manusidé!

Om det är någon som har undrat över varför Gillian Flynns bok Gone girl legat i marginalen så länge som ”boken jag läser just nu”. Då ska ni inte tro att det beror på att jag har glömt att byta ut boken i widgets.
Det beror på att det har tagit vääääldigt lång tid att läsa den.

Alltså, all respekt till alla bokbloggare som skriver och läser och lever ett liv. Jag hinner knappt läsa något nuförtiden (och knappt skriva heller).

Men nu är i alla fall boken utläst. Och tjock var den också! Jag har lite svårt för tjocka böcker. De känns liksom väl övermäktiga när man bara orkar bläddra i tio minuter på kvällen innan man somnar.
Men jag kunde bara inte släppa Gone girl. Den behövde verkligen inte ha varit så tjock och Flynn kunde gott ha skalat ner volymen lite grann.

Men jag blev så imponerad. Gillian Flynn är grym!
En superbra manusidé!
Ett slut man bara inte kan klura ut förrän det bara är några få sidor kvar!
Helt utan klichéer!
Humor och spänning i skön mix!
Läs!

(jag suger åt mig och försöker desperat inspireras)

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En sådan manusidé!

  1. Pernilla skriver:

    Jag älskar tjocka böcker (valuta för pengarna?), men håller helt och hållet med dig! När hinner man läsa? För mig blir det en halvtimme/ 45 min på mina lektioner i svenska. Vi har en policy på skolan som bygger på att främja läslusten. Fungerar superbt! Ger man boktips och läser aktivt själv så smittar det av sig! Förutsättningen är, tycker jag, att arbeta i block. Vi har ett pass på över tre timmar, sammanhängande, i veckan! Åter till läsningen; Ja, jag läser när eleverna läser, men då bryts min koncentration av ivrigt viskande röster… ” vad betyder det ordet…” ”Vad tycker du om…” Både mellan eleverna och mig och melln eleverna sinsemellan. Underbart! Att jag sedan inte ens orkar läsa fem sidor själv, innan jag somnar på kvällen, det är en annan historia… Kram!

    • MalinC skriver:

      Vad härligt det låter att läsa samtidigt som eleverna. Vi ska börja läsprojekt på måndag, då ska jag ta med mig bok!

      Skickat från min iPad

  2. Kati skriver:

    jag får samma känsla av alltför tjocka böcker. Just nu har jag antagit en ganska mäktig utmaning i att läsa den 550 sidor dubbelspaltiga borta med vinden, men det kommer nog att ta några månader för jag läser bara några sidor per dag parallellt som annat. Nu blev jag riktigt nyfiken på den där boken, har inte ens hört talas om den tidigare. Ska nog kolla upp den tror jag. Vilken genre är det?

    • MalinC skriver:

      Dubbelspaltig! Det är inte ofta man ser det (förutom i Bibeln kanske…)
      Jag gillar Gillian Flynn. Man kanske kan säga att det är spänningsromaner, men välskrivet och med betoning på relationer. Dessutom en mycket mörk underton. Rekommenderar hennes ”Sharp objects”. (har bara läst henne på engelska men böckerna finns översatta)

Kommentera

