Skapa mästerverk på 70 minuter

En vecka innan sportlovet och jag drunknar i arbete…
Den här veckan är det nationella prov i svenska för Sveriges sexor. Och jag lider verkligen med dem som har något desperat i blicken när de sitter med ett blankt papper framför sig och har 70 minuter på sig att producera en text som ska bedömas och betygsättas.

Tänk vilken prestationsångest jag har (herregud, jag vågade knappt visa vad jag hade skrivit för min man) och jag har ändå all tid i världen (nåja) på att fila på och ändra om i min text. Jag kan skriva om precis vad jag vill! Inspireras, planera och fundera över mitt skrivande innan jag sätter igång. Och som tur är får ingen betygsätta mig. Gud, vad knäckt jag antagligen hade blivit!

Men mina tolvåringar ska producera årets bästa text på tid och utan att vara förberedda på hur uppgiften kommer se ut.
Varsågod. 70 minuter från och meeeed NU!
Man kan ju knappast anklaga skolverket för att komma på inspirerande skrivuppgifter heller.
Imorgon blir det redogörande och förklarande text på temat ”Bygga broar”.
Halleluja!! Inspirationen flödar!!

 

Det här inlägget postades i Skolfrågor, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Skapa mästerverk på 70 minuter

  1. Hanna Lans skriver:

    Åh herregud, stackarna! ”Bygga broar”? Hur tänkte Skolverket där? Jag kan tänka i och för sig tänka mig att min son (9 år) skulle kunna skriva något redogörande och förklarande om Minecraft på temat Bygga Broar, men jag antar att lärarna blir tillsagda vad kriterierna för en BRA text ska handla om och hur en BRA elev hanterar ämnet? Fanns det inga alternativ att välja mellan förresten?

  2. marvew skriver:

    Det är ju knappast uppsatsskrivningen som fört mig framåt i livet. Men jag blev å andra sidan en god männsika ändå.
    Jag skulle inte heller uppskatta att kollegor satt helt ensamma i 70 minuter, skrev en text utan efterforskning och utan att skriva om och redigera. Med de är ju också goda och insiktsfulla människor och vi skapar våra mästerverk på olika sätt.

  3. Anneli skriver:

    Det låter tufft! Får de ha musik som inspiration när de skriver? Det är vad som räddar mig många gånger🙂

  4. ordetarditt skriver:

    Jag har redan förträngt att jag gjorde sånt i skolan… Men nu när jag tänker tillbaka kommer jag ihåg att jag gillade det. Vilken fantasi man hade då!

Kommentera

