Dags för gengångare

Åh, vad jag tycker om den franska serien Gengångare som jag precis har upptäckt på SvtPlay.

Någonstans avlägset i de franska bergen ligger en liten stad där människor som varit döda i flera år plötsligt återvänder. Det underliga är att de själva är helt omedvetna om vad som har hänt dem. Det kommer tillbaka och tror att allt ska vara precis som vanligt.

Det är själva premissen för den här väldigt vackra och stämningsfulla serien där man som tittare anar att något mycket otäckt väntar. Vi får följa relationerna i de familjer som helt plötsligt återser sina döda familjemedlemmar och vi förstår att de döda kanske ser ut som de gjorde innan, men att  något definitivt inte riktigt stämmer…

Än så länge har jag bara sett två avsnitt och ser nu fram emot att se minst ett ikväll!
Jag älskar också de Twin Peaks vibbar jag får av den ganska sjabbiga krogen  ”The Lake pub” som ligger i byns ytterkant och som helt klart påminner om ”Roadhouse” i Twin Peaks. I staden finns också en typisk ”American Diner” som också känns igen från  Twin Peaks. Dessutom finns hela tiden den där krypande obehagskänslan som David Lynch är mästare på.

8 avsnitt som ligger på SvtPlay fram till början av mars.

Älskar! Älskar! Älskar! Se! Se! Se!

gengangare_hyllas992

 

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dags för gengångare

  1. Hanna Lans skriver:

    Jag har också sett de två första, men orkade av någon anledning inte se vidare. Kanske ska försöka ta tag i det, mars är ju snart här och då finns inte möjligheten längre.

  2. Pernilla skriver:

    Men, åh! Hur kan jag ha missat detta? Tack för tipset!

Kommentera

