Five basic rules for living

“There are five basic rules for writing a novel… and nobody knows what they are”.

Det där citatet är skrivet av Somerset Mougham, citerat av Douglas Kennedy och snott av mig från Pernilla Alms blogg.
Tyckte att det kändes bra väcka min försummade blogg till liv med de där kloka orden. Delvis på grund av att det är precis så där jag har känt inför skrivandet den senaste tiden. Delvis på grund av att det är precis så där jag känt inför livet i allmänhet den senaste tiden.

”There are five basic rules for living…??”

Ja, jag har då ingen aning!
Hos mig finns i alla fall inga fungerande regler. Alldeles för mycket jobb på skolan har tvingat mig att minska ner på mycket annat – bloggande och skrivande – och skrivarinspirationen har totalt försvunnit.
Har inte haft ork. Eller lust.

Men tänk att det faktiskt var på just jobbet jag hittade tillbaka till inspirationen!
En elev sa till mig att mina kommentarer på hennes novell verkligen hade fått hennes novell att bli mycket bätte. Hon tyckte att skrivande hade blivit så mycket roligare.
Då tänke jag att mitt bloggande och skrivande faktiskt inte tar tid från jobbet.
Det gör mig ännu lite bättre på att vara svensklärare! Jag är bättre på att bedöma vad som funkar och inte funkar i en text. Jag kan lättare se vad som kan tas bort och vad som behöver läggas till och hur man kan ge konstruktiv feed-back.

Så nu ska jag skriva med gott samvete! Ja, jävlar vad jag ska skriva! Tillbaka till inspirationen!

Jag bloggar om hur det går… ; )

Det här inlägget postades i Tankar och inspiration. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Five basic rules for living

  1. Pernilla skriver:

    Precis! Igår sa en elev till mig i matsalen: Pernilla, du gjorde min dag när jag fick tillbaka min novell! Din kommentar och allting!
    Lyft!

  2. bokmal73 skriver:

    Vad roligt att du är tillbaka i bloggvärlden igen !( efter din lilla paus, som man behöver ibland). Har saknat dina inlägg🙂

Kommentera

