Har vi glömt berättandet?

I mitt förra inlägg beundrade jag Stephen Kings förmåga att kunna berätta en historia och  Hanna gav mig en kommentar som fick mig att börja fundera en smula. Hon menade på att idag finns en trend inom skrivande som betonar gestaltning, vilket ibland kan vara en utmaning för läsaren och att det raka berättandet inte längre anses lika viktigt.

Kanske är det så att berättandet har glömts bort?  Det är inte så ofta jag hittar en bok som sveper mig med i en fantastisk historia och där det är berättelsen som står i fokus. Ofta diskuterar recensioner språk och tema – men berättelsen då?

Häromdagen stötte jag på en granne som också är lärare, som hade varit i Kenya i ett skolprojekt. Det han hade slagits av var hur viktigt det muntliga berättandet hade varit i klassrummet. Själv berättar jag alldeles för sällan historier för mina elever, trots att jag vet att de älskar att lyssna på just det. Har vi glömt hur man gör? Eller att man kan göra det?

Någon enstaka gång berättar jag sagor för mina barn. Det är inte ofta, men jag vet att de verkligen tycker om det och min pojke ber om att få höra samma historia om och om igen.
greatstory

Så jag slår ett slag för berättandet! Både det muntliga och det skriftliga.
Berättandet från A till B. Något som slukar en och där man längtar efter slutet.

Det vill jag kunna ; )
.

Det här inlägget postades i Böcker och Litteratur, Tankar och inspiration och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Har vi glömt berättandet?

  1. Hanna Lans skriver:

    Ja, jag tycker verkligen att det är anmärkningsvärt ofta som historian är sekundär i böcker numera. Det händer ingenting, utan ska bara försöka berättas med ett så poetiskt språk som möjligt. Men som sagt, det finns en anledning till att Läckberg säljer så mycket som hon gör. Rakt och enkelt berättat. Och som du säger, det verkar som om hela berättartraditionen är på väg bort, och det vore ju himla synd!

  2. marvew skriver:

    Berättandet är svårt men jag är övertygad om att det är värt att utveckla sitt berättande i skrivandet. Berättandet är viktigt.

Kommentera

