Att subplotta eller icke subplotta det är frågan

Sitter och skriver. Och stryker.
Ska min historia berättas ur fler än ett perspektiv? Och hur vet man vad som blir bäst?
Från början var jag helt inne på att historien skulle berättas två karaktärer.

Minna, min huvudperson, är den som leder historien framåt.
En pojke ska sedan få berätta om händelserna ur ett annat perspektiv. Ge en mer historisk bakgrund så att personerna som nämns kan få lite mer djup. Så hoppas jag i alla fall att det ska få bli.
Men så började jag också skriva ur Minnas pappas perspektiv. Då skulle man kunna få några fler svar om familjens bakgrund och uppväxt som kan ha betydelse för händelseutvecklingen. Dessutom blev jag lite nyfiken på karln!

Men tre olika perspektiv? Funkar det?
Egentligen tror jag att historien skulle fungera med enbart huvudpersonen som berättare.
Jag kan verkligen tycka om historier som berättas rakt upp och ner utan olika perspektivbyten hit och dit. Stör mig otroligt mycket på vissa författare ( t ex Kallentoft) som byter perspektiv i samma stycke och till synes utan tanke…?) Men å andra sidan kan det ju tillföra något…

Ett inlägg på Annelis blogg om just Subplots fick mig att börja fundera och nu vet jag faktiskt inte.

Antar att jag får skriva på och sedan stryka längre fram…

 

Det här inlägget postades i Mitt skrivprojekt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att subplotta eller icke subplotta det är frågan

  1. Susanne Ahlenius skriver:

    jag har fler personer men då tilldelar jag dem egna kapitel för att inte förvirra läsaren eller mig själv. Men alla gör nog lite olika men det är läsupplevelsen som får styra. Det får inte bli för rörigt. Lycka till.

  2. Absolut så länge du inte kursiverar någonting. Ge dem egna kapitel och låt dem berätta historien ur sina synvinklar, då kan du definitivt ha tre perspektiv.

  3. bokmal73 skriver:

    Det är sannerligen inte lätt att skriva, jag skriver och stryker, stryker och skriver….för min del kanske det slutar som Pelles nya kläder : ” det bidde ingenting”

Kommentera

