På Forskning.se skriver Mats Myrberg under rubriken ”Hur stöttar vi elever med dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter?”
Jag läser och funderar över hur jag kan använda mig av dessa tips på alla elever i klassen.
Några konkreta tips för läs- och skrivpedagogik vid dyslexi:
- Sätt in tidiga insatser — inte minst för att förebygga negativ självbild
- datorbaserat stöd med enkla programvaror är värdefullt
- upprepad högläsning ger bra träning + avslöjar svåra trösklar
- ge extra tid och omsorg
- träna elever att ta risker för att uppnå känslan ”jag kan”
- försök skapa upplevelser av utmaning och behärskning — eleven bör tränas att möta sina egna svagheter för att också kunna uppleva känslan av behärskning
- läslust bör vara både ett mål och ett medel — läraren måste tillämpa annorlunda pedagogik för läslust med målet att skapa läslust som bygger på elevens personliga intressen
- genom kompenserande hjälpmedel kan eleven arbeta både på och över sin egentliga förmåga
- uppmärksamma och förstå elevens strategier
- Bli inte fixerad vid en metod
- ge en-till-en-undervisning
- avsätt de skickligaste lärarna till arbete med de sämst rustade eleverna
- bedöm alltid respektive elevs optimala utmaningsnivå
- följ upp och utvärdera verksamheten
- systematisera samarbetet mellan klassläraren och specialläraren
- anpassa om möjligt organiserandet av undervisningen efter klasstorleken