Konkreta tips för ökad läsförståelse.

På Forskning.se skriver Mats Myrberg under rubriken ”Hur stöttar vi elever med dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter?”

Jag läser och funderar över hur jag kan använda mig av dessa tips på alla elever i klassen.

Några konkreta tips för läs- och skrivpedagogik vid dyslexi:

  • Sätt in tidiga insatser — inte minst för att förebygga negativ självbild
  • datorbaserat stöd med enkla programvaror är värdefullt
  • upprepad högläsning ger bra träning + avslöjar svåra trösklar
  • ge extra tid och omsorg
  • träna elever att ta risker för att uppnå känslan ”jag kan”
  • försök skapa upplevelser av utmaning och behärskning — eleven bör tränas att möta sina egna svagheter för att också kunna uppleva känslan av behärskning
  • läslust bör vara  både ett mål och ett medel — läraren måste tillämpa annorlunda pedagogik för läslust med målet att skapa läslust som bygger på elevens personliga intressen
  • genom kompenserande hjälpmedel kan eleven arbeta både på och över sin egentliga förmåga
  • uppmärksamma och förstå elevens strategier
  • Bli inte fixerad vid en metod
  • ge en-till-en-undervisning
  • avsätt de skickligaste lärarna till arbete med de sämst rustade eleverna
  • bedöm alltid respektive elevs optimala utmaningsnivå
  • följ upp och utvärdera verksamheten
  • systematisera samarbetet mellan klassläraren och specialläraren
  • anpassa om möjligt organiserandet av undervisningen efter klasstorleken
Det här inlägget postades i Bilder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s